Varför, vad, vart och till vem?
Då var det äntligen dags att dela med oss av våra tankar igen!
Dagens fokus blir på hur man ska tänka när det gäller att optimera innehåll och val av sociala kanaler.
Vad ni behöver ha klart för er innan ni börjar att kommunicera i era kanaler är varför ni kommunicerar, till vem, vad och vart.
Det må låta självklart, men så är det inte alltid.
Idag är oftast de personerna som har hand om sociala medier på företag heltidsanställda med en helt annan huvudsakliga arbetsuppgift och som alltså redan har mycket på sitt bord. De hinner inte med att lägga upp en strategi, analysera, styra och optimera innehållet. Istället blir det lätt att man tar en bild i förbifarten och/eller lägger upp en text för att “jag måste”. Utan att hinna lägga en tanke på varför, till vem, vad och vart. Vikten i att göra grunden ordentligt kan inte påpekas nog, det handlar om att göra sin hemläxa! Olika kanaler har olika typer av förväntad kommunikation och olika kanaler har också olika typer av målgrupper som är överrepresenterade.
Det gäller att välja kanaler efter sin målgrupp och sedan även styra innehållet efter målgruppen.
Så dagens tips är att inte fuska med hemläxan!