Konceptförslag

VI SES PÅ ÖN

micro stories för Social media

↑ Exempel på en micro story ↑

Vad är en micro story?

En micro story är precis som det låter en kort berättelse i videoformat med fokus på att vara inbjudande, unik och enkelt att ta till sig.

En micro story passar perfekt till att berätta historier om människor och platserna de rör sig i.

I en kombination av klippbilder, voice over och bakgrundsmusik skapar vi en film som bjuder in tittaren till en annan värld  med syfte att ge tittarna känslan av att vilja och önskan att vara där, på den platsen och i den berättelsen. 

Micro storys är optimalt att använda inom social media då längden är 30 – 60 sek med denna inbjudande känsla som lockar tittaren att vilja träffa, besöka och vara delaktig i berättelsen och på platsen mer än bara titta via en skärm.

KONCEPT

“VI SES PÅ ÖN”

Varför ska Region Gotland använda detta?
2020 har varit ett tufft år för många aktörer och då gäller det att värna om de lokala aktörerna samtidigt som det gäller att locka fler till ön. Genom att ta fram och skapa micro stories kring riktiga Gotländska pärlor såsom härliga restauranger, platser, butiker, upplevelser eller människor kommer ni förutom att hjälpa de lokala aktörerna att få mer synlighet också locka fler nyfikna människor till Gotland. För vem säljer Gotland bättre än när de lokala människorna berättar om sin pärla och sin ö?

  • Region Gotland stärker sitt Goodwill-varumärke både mot människor boende på Gotland men också hos resenärer. 
  • Förstärker de lokala aktörerna genom marknadsföring och synlighet. Både lokalt på Gotland men också hos till resande.
  • Ökar Region Gotland närvaro i Social Media på ett familjärt, trevligt och intresseskapande sätt.

Vad betyder “Vi ses på ön” ?
För att skapa extra tyngd i ett koncept som detta så valde vi att använda oss utav en payoff/tagline som är tydlig och fungerar 365 dagar om året. Genom budskapet profilerar vi  Gotland som nummer ett av öar i Sverige. Det blir ett sätt för er att visa att oavsett om det är vår, sommar, höst eller vinter så ses vi på ön! 

Hur fungerar en inspelning?
Tillsammans tar vi fram 3 lokala aktörer som vi skapar en story kring. Varje Story skapas genom att aktören får genomföra en intervju där vi frågar och fångar just deras personlighet, plats och pärla. Efter intervjun spelar vi in klippbilder som är regisserade efter vad den lokala aktören svarar på intervjufrågorna. Allt detta vävs sedan ihop till en micro story som blir optimal att använda på Region Gotlands social media. Samtidigt som den lokala aktören troligtvis också kommer sprida materialet vilket genererar i större spridningar på flera håll när det är flera aktörer inblandade.

Sägningen Syns man inte, finns man inte.
Har aldrig varit mer sant än det är idag.

Vad skulle det kosta?

  • Beskrivning

    Framtagning av 3 stycken micro stories inkl filmning, redigering, musik.

  • Inspelningstid

    2 dagar – 0,5 dag per film

  • Redigering

    1 st grundredigering per film
    1 st slutredgering per film

  • Inspelningsplatser

    Gotland

  • Beräknad budget

    ~ 25.000 kr

    exkl. rese- och boendekostnader.

tosocial Scandinavia AB
Östra Tullgatan 5
211 28 Malmö

© 2023 tosocial. All rights reserved.