Varför, vad, vart och till vem?

Då var det äntligen dags att dela med oss av våra tankar igen!

Dagens fokus blir på hur man ska tänka när det gäller att optimera innehåll och val av sociala kanaler.

Vad ni behöver ha klart för er innan ni börjar att kommunicera i era kanaler är varför ni kommunicerar, till vem, vad och vart.
Det må låta självklart, men så är det inte alltid.

Idag är oftast de personerna som har hand om sociala medier på företag heltidsanställda med en helt annan huvudsakliga arbetsuppgift och som alltså redan har mycket på sitt bord. De hinner inte med att lägga upp en strategi, analysera, styra och optimera innehållet. Istället blir det lätt att man tar en bild i förbifarten och/eller lägger upp en text för att “jag måste”. Utan att hinna lägga en tanke på varför, till vem, vad och vart. Vikten i att göra grunden ordentligt kan inte påpekas nog, det handlar om att göra sin hemläxa! Olika kanaler har olika typer av förväntad kommunikation och olika kanaler har också olika typer av målgrupper som är överrepresenterade.
Det gäller att välja kanaler efter sin målgrupp och sedan även styra innehållet efter målgruppen.

Så dagens tips är att inte fuska med hemläxan!

Varför är sociala medier viktigt för mitt företag?

Vi börjar med lite konkreta fakta.

I rapporten “Svenskarna och internet 2017” som Internetstiftelsen i Sverige (IIS) har tagit fram kan vi se en stor ökning i Svenskarnas användande av internet och sociala medier. IIS är en oberoende och allmännyttig organisation som verkar för en positiv utveckling av internet i Sverige.

Idag har 93% av alla hushåll en dator hemma, det finns minst 1 smartphone i 85% av de svenska hushållen och i 2 av 3 hushåll finns det också en surfplatta. Upp till pensionsåldern använder så gott som alla idag internet, hela 99%.
Vi kan alltså konstatera att internet is the place to be!

Facebook

Om vi går vidare på sociala medier så är Facebook fortsatt den största plattformen 74% av alla internetanvändare använder Facebook någon gång och 53 % gör det dagligen. Dock är det absolut vanligaste användandet kopplat till messenger, vilket hela 80% av alla facebookanvändarna gör.

Instagram

Den största ökningen hittar vi på instagram, med hela 20%!
Varannan svensk internetanvändare använder nu Instagram (53%) och nästan en tredjedel (31%) använder Instagram varje dag. Detta gör Instagram till den näst största sociala plattformen.

So, what’s in it for me?

Till att börja med så säger Cia Bohlin, ansvarig chef för statistikområdet på Internetstiftelsen IIS:
“Vet du inte hur digitala tjänster fungerar är det svårt att vara helt delaktig i samhället”.

Vi på .tosocial säger: “att med så många siffror som stirrar oss i ansiktet kan vi inte neka att kunderna finns bevisligen i de sociala kanalerna.”  Nu är det “bara” att börja kommunicera med dem! Vet du inte vart du ska börja, känns det som en enda stor djungel?

Det är lugnt, vi finns här till er hjälp!

3 heta tips om Sociala medier

“I like to move it, move it!”

– Det sägs att vi som vill förmedla budskap via webben och sociala medier har 4 sekunder på oss fånga åskådarens intresse. Hur gör man då för att de inte ska scrolla vidare? Kom gärna med intresseväckande statements som får åskådaren att bli nyfiken på vad du egentligen menar. Fyll sedan på med bra innehåll, t.ex genom en riktigt slagkraftig video. Vår hjärna har mycket lättare att ta in information som är rörlig än text, faktiskt 60 000 gånger snabbare! Och 90% av all informationen vi tar in är visuell. Så börja röra er!

“1 bild säger mer än tusen ord”

– Världshistoriens klyscha, men faktum är att dagens konsument är extremt medveten och analyserande. Vi människor väljer varumärken som vi känner samhörighet till, oavsett om vi tänker på det eller inte. Se till att ni har en röd tråd i era kanaler, t.ex: färgen på era bilder eller språket i bildtexten. Skriv i taltext för att förmedla en mer laid back känsla, eller är det ett mer strikt språk som är nyckeln till just eran målgrupps hjärta och hjärna?

“It’s all in the details people!”

– Det är så mycket mer än själva produkten som får den potentiella kunden att gå till handling. Det som ligger utanför själva kärnprodukten kan vara just det som avgör att kunden väljer er. Därför är det extremt viktigt med det lilla extra för att fånga åskådarens intresse! Storytelling skapa känslor, känslor skapar köpsignaler.

Over N out, ha en trevlig helg / Jennie

Idag började ett nytt kapitel, min första dag som trainee på .tosocial.

Jag tycker vi börjar med 4-snabba om mig.

Namn: Jennie Anger
Familj: Fästman och 2 katter
Sysselsättning: Studerande – Konceptutveckling inom Event & Besöksnäring, IHM Business School Göteborg. Förlägger just nu sin LIA (Lärande Inom Arbetet) på Tosocial.
Beskriv dig själv med en mening: En spontan perfektionist som inte är rädd för att gå emot strömmen.

Varför valde du den utbildningen som du just nu läser?

Jag har mer eller mindre arbetat i restaurangbranschen i ca 14 år. Jag har under mina år i branschen gått igenom flera olika roller på ”golvet” och har haft lite olika ansvarsroller i olika företag. Jag trivdes i ansvarsrollen och kände att jag ville utveckla mina styrkor och att jag saknade kunskap för att kunna utvecklas. Jag kände också att jag ville värna om en bransch vars rykte gällande arbetsförhållanden inte är de starkaste. Det var framförallt kursplanen som gjorde att jag tog det slutgiltiga steget att söka utbildningen, den täckte allt det som jag ville lära mig och utveckla. Jag har under utbildningens gång upptäckt nya saker som fått upp mina ögon som jag innan inte hade lika stor koll på innan. Däribland marknadsföring och sälj som jag verkligen tycker känns kreativt och spännande!

Vilka är dina styrkor?

Jag är kreativ och noggrann. Kreativiteten visar sig främst genom att jag är nytänkande, stöter jag på problem har jag lätt att tänka kreativt och komma fram till nya lösningar. Som kanske rent av är bättre. Noggrannheten kan ju gå till överdrift ibland, men i det stora hela ser jag det som en fördel då jag aldrig gör saker halvdant, då kan man ju skita i att göra det alls. Ska det vara så ska det vara, helt enkelt.

Varför sökte du LIA hos oss på .tosocial?

Jag föll för affärsidén! Jag gillar idén om att vara ett externt företag som ska ses som en intern resurs. Jag uppfattar det som att .tosocial värdesätter det långsiktiga samarbetet där man värnar om sina kunder och deras framgång, en slags symbios där båda lyfter varandra. Plus att jag tror att det är sjukt många företag som idag inte hinner med att aktivt arbeta med sin marknadsföring och inte har prioriterat eller förstått fördelarna med framförallt sociala medier. Jag tror det finns mycket att arbete inom det området och att det är framtiden!

 

/Jennie

  • 1
  • 2

tosocial Scandinavia AB
Östra Tullgatan 5
211 28 Malmö

© 2023 tosocial. All rights reserved.