Test
test Vi testar
Skrivet den .
test Vi testar
Skrivet den .
Hej Olle, du är en del av tosocials talent hub. Berätta gärna lite om hur du ser på att vara en del av det?
Grymt kul att vara en del av tosocial! Det är inspirerande och lärorikt att få en insikt i ett företag som jobbar med kommunikation på ett modernt sett! Upplever att andra företag på marknaden inte hänger med i utvecklingen och därför är jag stolt över att få vara en del av tosocial!
Dina expertområde är ju foto, kan du berätta liter mer om hur just bilder kan hjälpa företag att bli bättre i deras digitala kommunikation?
Mitt tips till företag är att tänka lite extra på vilka bilder de använder på sina socialakanaler och vilket syfte bilden faktiskt har, att bilderna ska representera och spegla företaget varumärke!
Om du skulle få ge ett råd till ett företag för att förbättra sin digitala kommunikation vad skulle det då vara?
Jag tycker många företag fokuserar för mycket på att direkt marknadsföra och informera om produkter, kampanjer rabatter etc på sociala medier vilket är ganska ointressant såvida man inte har ett direkt intresse för produkten eller varumärket, men om man inställer försöker “inspirera” istället för att “informera” så blir innehållet mycket mer intressant vilket gör att fler kommer vilja gilla, dela och kommentera. Detta gör att man når ut längre, står ut från mängden och ökar chanserna att nå nya potentiella kunder! Man ger helt enkelt sin målgrupp en bättre relation till sitt varumärke!
Skrivet den .
Hej Sara! Berätta lite kort vem du är?
Hej!
Jag heter Sara Holmgren och jag är en långdistanslöpare i Göteborg men även skribent och strateg. Två delar av mig som jag tycker om att kombinera då båda handlar om att genom uppsatta mål eller vision – skapa och driva en kreativ process och vara flexibel vid förändring.
Du är en del av tosocials talent hub. Berätta gärna lite om hur du ser på att vara en del av det?
Jag tycker det är en fantastisk fördel att vara en del i tosocial Talent Hub. Det är nytänkande att ha en vision om att vara en extern inhouse-byrå där företag kan få hjälp med i princip allt – eftersom tosocial tillsätter olika personer för olika uppdrag. På så vis säkerställer man leverans och upprätthåller kreativitet.
Dina expertområde är ju copy, varumärke och strategier, kan du berätta liter mer om hur dessa tjänster kan hjälpa företag att bli bättre i deras digitala kommunikation?
Jag brukar alltid säga att jag jobbar med hjärtat i varumärket. Jag tycker allt för många hoppar på och lägger resurser på att skapa aktivitet på medier där dem inte alls får impact eller stärker sitt varumärke på rätt sätt. Jag tänker alltid strategisk utifrån värderingar, syfte och mål. Det hjälper till att hålla en röd tråd och utgör grunden för värdeskapande kommunikation. Oavsett om det är ett långsiktigt eller kortsiktigt arbete som kunden vill ha.
Om du skulle få ge ett råd till ett företag för att förbättra sin digitala kommunikation vad skulle det då vara?
Att det är bättre att gå långsamt i rätt riktning – än snabbt i fel riktning. Ett meningsfullt citat från Simon Sinek.
Skrivet den .
Myt 1: “Innehållet måste alltid ha en “korrekt svenska” och språket får aldrig vara i talspråk eller slang.”
Sanning: Det är mottagaren eller målgruppen som styr hur just ni måste optimera erat budskap. En viss målgrupp kan tycka att ett korrekt språk känns “mossigt” och opersonligt. Det gäller alltså att skapa en igenkänningsfaktor för mottagaren.
Myt 2: “Kontinuitet, att hela tiden synas i sina kanaler, är det viktigaste med Content Marketing”
Sanning: Det är absolut viktigt med kontinuitet för att nå ut och fram till sin målgrupp. Men för att skapa slagkraft i sin kommunikation och nå fram i det enorma brus av kommunikation som vi människor exponeras för dagligen, är det också viktigt med ett optimerat innehåll. Lägg inte bara ut något för att “ni måste”, utan som vi tidigare har tagit upp i bloggen är det viktigt att först göra hemläxan. Det vill säga “Varför, vad, vart och till vem?”. Se även till att det finns en relevans och koppling till ditt företag.
Myt 3: “Ett seriöst företag kan inte ha ett instagram-konto.”
Sanning: Det är nog den största myten vi kommer ta upp idag! Vi menar på att med stöd av de prognoser och undersökningar som gjorts på sociala medier och hur användandet av dessa ser ut, så pekar allt på att sociala medier är nutidens hemsida!
Om kompisgänget ska ut och äta räcker det inte att restaurangen har god mat, det är så mycket fler faktorer som spelar in än själva kärnprodukten. Hur är inredningen? Känns det inbjudande? Hur är atmosfären osv? Vi bestämmer oss inte förens vi fått bildbevis!
Det samma går att applicera på t.ex en advokatbyrå. Om jag behöver anlita en advokat, så vill jag inte ta första bästa byrå. Jag vill få en känsla för vilka som gömmer sig bakom fasaden. Vilka är människorna där, inger de ett förtroende? Eller känns de som mossiga stereotyper som bara vill åt mina pengar?
Ofta kan alltså syftet vara att ge mottagaren en känsla för vilka ni är och inte bara tjänsten ni tillhandahåller.
Slutsats
Slutligen kan vi alltså konstatera att innehållsmarknadsföring är här för att stanna och det har aldrig varit så viktigt som idag med innehållsoptimering!
Syns du inte så finns du inte och om du pratar fel språk i ett tomt rum så kommer ingen att varken höra eller förstå dig!
Skrivet den .
Att lyckas på Instagram är sällan en slump! För att kunna göra “spontana” inlägg i farten och fylla flödet måste det finnas en grund att stå på, för att inte bli spretiga/otydliga. För att lyckas krävs hårt arbete, regelbundenhet, tålamod och att man har roligt! Ha klart för er vad marknadsföringssyftet är, se sedan till att avsätta lite tid varje vecka för att planera vilken typ av budskap och innehåll som ska tas upp i enlighet med denna.
Det är inte bara ni som försöker nå slagkraft i människors flöden och vardag, för att stå ut är det viktigt med tydlighet. Försök inte med att nå ut till alla, utan hitta en utvald mottagare/målgrupp för erat budskap. Utifrån en vald målgrupp blir det lättare att styra och forma dina inlägg i ton/färg, bildtext/-språk och emojis.
Instagram har gjort om sina algoritmer, precis som Facebook. Det blir nu fler faktorer som påverkar slagkraften än att bara lägga upp bilder på rätt tid, tillräckligt ofta och att få likes. Räckvidden är inte densamma och det blir nu viktigare att ta in andra faktorer.
Ta inga genvägar och kör ingen envägskommunikation! Gilla dina följares inlägg, kommentera och SVARA på de kommentarer du fått på dina bilder. Detta påvisar uppskattning och på detta sätt skapar du en relation till dina följare.